EFT in de praktijk HanswijkVitaliteitcoach,Complementair Alternatief Therapeut

Waarom Hanswijk Vitaliteitcoach

Coachen

Stress Management

NES Health

Voedings- en Bewegingsadvies

Emotional Freedom Techniques (EFT)

Ervaringen van andere cliënten

Hanswijk Vitaliteitcoach in de Media

Gratis nieuwsbrief

Beurzen

Links

vitobalogoweb.PNG

Informatie

René Hanswijk
Klaproosberg 27
4708 KG Roosendaal
06 - 27.57.84.56

Lid van de beroepsvereneniging VIV: 1907746B
Vereniging Integrale Vitaliteitkunde

Ingeschreven bij de KvK:    56577451
E-mail: info@hanswijkvitaliteitcoach.nl

Acute en Chronische Stress of een Burn-out

Vroeger, toen ik nog jong was, was ik heel gevoelig voor het woord "stress".
Voor mij betekende toen het woord stress, dat je overspannen was. Het klonk voor mij altijd als iets met een grote negatieve lading. Als ik tijdens vergaderingen of gesprekken mijn zin niet kreeg, dan ging ik altijd harder praten. Vaak reageerde men dan dat ik gestresst was. Wat ik dan steevast ontkende. Want ik voelde mij niet gestress (niet overspannen!), maar ik wilde gewoonweg mijn gelijk behalen. En wie het hardst praat, wint vaak. Tenminste dat dacht ik toen.
Natuurlijk had men wel gelijk. Ik was gestresst. Maar wel op basis van een gezonde spanning. Ik streed voor mijn ideeën, voor wat mij goed leek. En dat kost extra energie, meer adrenaline. Ik moest actief voor mijn doelen opkomen.

Stress betekent niets meer en minder dan "spanning".

En dezer spanning kan gezond zijn, maar kan ook op den duur ongezonde vormen aannemen.

Wat gebeurt er nu eigenlijk tijdens een stress situatie?

Dus tijdens een moment dat wij spanning voelen.
Op zo'n moment reageert ons lichaam standaard met een vecht-of-vlucht reactie.
Alsof je in levensgevaar bent! De oerbewoner die onverwachts strijd moet leveren met de vijand of met een tijger. In een fractie van een seconde moet je beslissen, ga ik vechten of ga ik vluchten.
Zodra onze hersenen een mogelijke bedreiging waarneemt, slaat het hele organisme alarm. Stresshormonen (adrenaline en noradrenaline) worden ogenblikkelijk afgescheiden. Hierdoor versnelt je hartritme, nodig om bloed naar je spieren te pompen; je ademhaling wordt eveneens sneller en oppervlakkiger, want je spieren kunnen de zuurstof goed gebruiken; de zweetafscheiding neemt toe, een uitstekende remedie om tijdens het vechten of vluchten niet oververhit te raken, enzovoort.
Na de alarmfase komt er een tweede stressfysiologisch systeem op gang. Het cruciale hormoon dat nu wordt afgescheiden is cortisol (vergelijkbaar met het medicijn cortisone). De voornaamste rol van cortisol is ervoor te zorgen dat je op langere termijn het hoofd kunt bieden aan de bedreigende situatie, onder meer door de bloedsuikerspiegel te verhogen. Die brandstof heb je immers broodnodig.
Eén van de ingrijpende gevolgen van de cortisolproductie is ook de onderdrukking van de activiteit van het immuunsysteem, dat via ontstekingsprocessen weerstand biedt tegen lichaamsvreemde stoffen en ook kankercellen bestrijdt.
Dit tweede systeem komt vooral in werking wanneer je niet kiest of niet kunt kiezen tussen vechten of vluchten maar wanneer je bijvoorbeeld verlamd bent van angst. Of je merkt niet direct dat je je in een onveilige situatie bevindt. Of wie kent niet die houding van 'dat kan ik wel aan, zo stressgevoelig ben ik niet' en vervolgens ontken je de stresssituatie waarin je verzeild bent geraakt.

Een volledige stresscyclus gaat als volg:
IMPULS * BESLISSING * ACTIE * RESULTAAT * EVALUATIE * BELONING * RUST

De acute stress reactie wordt dus vaak de "vecht of vlucht" reactie genoemd, omdat dit in wezen de twee gebruikelijke opties zijn voor iemand die zich in een levensbedreigende situatie bevindt. Zo kan het dus voorkomen dat wanneer je je eenmaal gaat ontspannen, zich plotseling een heel regiment van verschijnselen aandient die daarvoor onderdrukt werd door de stressreactie.
Van belang is dat je de gehele cyclus afrond.
Dus ook evaluatie, beloning en vooral rust! In de rustfase zullen de niet verbruikte stresshormonen weer afnemen.
Als deze laatste stappen niet worden uitgevoerd, zal op den duur chronische stress ontstaan.

Chronische stress

Wij mensen, kennen niet alleen fysieke stressoren maar ook psychologische, mentale, sociale en emotionele stressoren.
Chronische stress ontstaat onder meer door:

  • Het niet volledig afronden van de stresscyclus.
  • Het op langere termijn in aanraking komen met herhaaldelijke stressoren.

In plaats van dat het lichaam de tijd krijgt om de stresshormonen weer af te bouwen, worden er steeds nieuwe stresshormonen aangemaakt, bovenop de al aanwezige hormonen. En zo stapelen de resultaten van een stressreactie zich keer op keer op met als gevolg een volledige aanslag op je lichamelijke en mentale conditie en een burn-out ligt op de loer.

Elke keer dat wij ons druk maken, reageert ons lichaam als of er een stress situatie is.

Als simpel en klein voorbeeld:
Je gaat naar je werk en komt in een file te recht. Je zit je druk te maken dat je niet opschiet, dat iemand anders steeds van baan verwisseld, dat je te laat op je werk komt. Je lichaam ( je hersenen) reageert op deze "spanning" , en maakt de stress hormonen aan. Eenmaal op je werk gaje aan de slag, maar echt rust nemen en de stresshormonen afbouwen doe je niet.
Als je dagelijks in de file staat, en je dagelijks "druk" maakt, dan gaat dit op den duur over in een chronische stress situatie.

Wat betekent nu een chronische stress situatie voor jouw lichaam?

  • Je lichaam blijft in een soort verhoogde paraatheid.
  • Je hartritme blijft hoger dan noodzakelijk.
  • Je ademritme is sneller dan noodzakelijk.
  • Je natuurlijke weerstand (immuniteit) wordt minder.
  • Je bloedsuikerspiegel gaat omhoog (kans op diabetes).
  • Meer kans op overgewicht, vermoeidheid en slaapproblemen.
  • Fysieke, emotionele en mentale klachten ontstaan.

In eerste instantie zullen bovenstaande punten misschien niet opvallen. Maar langzaam maar zeker, als een soort sluipmoordenaar, zullen deze veranderingen ontstaan.

Kijkend naar de stresscyclus, zijn de volgende zaken belangrijk om chronische stress en haar klachten, te voorkomen:

  • Kom in actie, sporten en bewegen, verbruiken (verlagen) de stress hormonen.
  • Evalueer, heeft het zin om je er druk over te maken? Wat kan je anders doen.
  • Beloon jezelf na een actie, geef jezelf een compliment, ga iets echt leuks doen.
  • Neem ook je rust, pak je ontspannings moment.

Op zich is stress dus niet ongezond maar een natuurlijke reactie
van het organisme dat je in leven houdt en behoedt voor een voortijdige en ongewenste beëindiging.
Maar wanneer die acute stress, chronisch wordt, dan ontstaat dus een ongezonde situatie.

Voor bovenstaande informatie heb ik gebruik gemaakt van informatie uit:

  • De vitaliteitcoach opleiding
  • De medische basis kennis opleiding
  • En het Internet

Alternatief therapeut, Vitaliteitcoach

Heb je vragen over stress, of heb je problemen om stress te verwerken, neem dan eens contact met mij op.
Ik wil je graag helpen , zodat je een gelukkig , gezond en ontspannen gevoel in jouw leven hebt. Met behulp van de verschillende technieken waarmee ik werk, kan ik mensen met (chronische)stress of een burn-out zeker ondersteunen. En het leven een stuk aangenamer maken.
Bel 06 - 2757.8456 of stuur een e-mail naar info@hanswijkvitaliteitcoach.nl

Zie voor nog meer informatie over stress en burn-out Stress Management
Terug naar Hoofdpagina (Home)
Terug naar Zijn dit uw klachten of vragen?

praktijk lid van VIV beroepsvereniging
Ik ben lid van de VIV beroepsvereniging    

WKKGZ
Ik voldoe aan de eisen van:

Wet,
Kwaliteit,
Klacht,
en
Geschillen,
Zorg


PRIVACY
Ik doe mijn best om uw privacy te waarborgen.

Klik hier voor informatie over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). En hoe ik hier mee omgaat.

Klik hier voor alle reglementen en voorwaarden.