EFT in de praktijk HanswijkVitaliteitcoach,Complementair Alternatief Therapeut

Waarom Hanswijk Vitaliteitcoach

Coachen

Stress Management

NES Health

Voedings- en Bewegingsadvies

Emotional Freedom Techniques (EFT)

Ervaringen van andere cliënten

Hanswijk Vitaliteitcoach in de Media

Gratis nieuwsbrief

Beurzen

Links

vitobalogoweb.PNG

Informatie

René Hanswijk
Klaproosberg 27
4708 KG Roosendaal
06 - 27.57.84.56

Lid van de beroepsvereneniging VIV: 1907746B
Vereniging Integrale Vitaliteitkunde

Ingeschreven bij de KvK:    56577451
E-mail: info@hanswijkvitaliteitcoach.nl

(Chronische) Vermoeidheid

Vermoeidheid (Wikipedia)

Vermoeidheid (of moeheid) is een staat van lichaam en geest waarbij een persoon zich verminderd in staat voelt activiteiten te ondernemen en zich slaperig voelt. Vermoeidheid is over het algemeen een gevolg van een zware lichamelijke of geestelijke inspanning of een lange periode zonder slaap. Vermoeidheid kan echter ook een symptoom zijn van een lichamelijke of geestelijke aandoening, zoals hartzwakte, diabetes, schildklierziekte, hersenletsel (bijvoorbeeld een beroerte), of klinische depressie.
Omdat bij vermoeidheid het concentratie- en reactievermogen afneemt, is een moe persoon niet optimaal in staat activiteiten uit te voeren die constante concentratie en/of reactievermogen vereisen, zoals het besturen van een voertuig. Als er sprake is van snelle vermoeibaarheid in combinatie met andere klachten, zoals malaise, spierzwakte en duizeligheid, kan dit duiden op het chronischevermoeidheidssyndroom (VCS).

Bovenstaande is een mooie samenvatting van allerlei oorzaken die vermoeidheid tot gevolg kunnen hebben. En er ontbreken zelfs nog een paar oorzaken. Voor meer inzicht en informatie, zal ik wat dieper ingaan op de verschillende oorzaken, en ook gelijk wat mogelijke oplossingen vermelden.

Als we vermoeid zijn, is onze eerste gedachten, dat komt door slaaptekort.

Te weinig slaap

Het klinkt als een open deur, maar misschien slaap je wel gewoon te weinig.
Dat je elke nacht minstens acht uur onder zeil moet zijn, is een fabeltje. Iedereen heeft een andere slaapbehoefte: de één is na vijf uur al uitgerust, de ander kan wel negen uur slaap gebruiken. Die acht uur gaat op voor ongeveer tweederde van de mensen. Slaap je minder dan je nodig hebt, dan merk je dat overdag. Je voelt je moe en krijgt moeite om je te concentreren. Probeer eens om op een vast tijdstip naar bed te gaan en kom ook op een vast tijdstip weer uit bed.

Slaapapneu

Sommige mensen menen dat ze voldoende slapen, maar zijn 's nachts vaker wakker dan ze denken omdat ze apneu hebben.
Bij slaapapneu stokt je adem telkens even, waardoor je automatisch ontwaakt. Na zo'n onderbreking dommel je meteen weer in, dus meestal merk je er niets van. Het resultaat: je denkt dat je acht uur volmaakt, maar bent eigenlijk de halve nacht wakker. Daardoor ben je overdag heel moe en slaperig. Omdat apneu onstaat door de afwezigheid van de ademhalingsprikkel of door een blokkade van de luchtweg moet er voor gezorgd dat de luchtweg open blijft of dat de ademhalingsprikkel wordt overgenomen.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn, dus ook meerdere oplossingen.
Afvallen en stoppen met roken kunnen helpen. Drink een uur of twee voor het naar bed gaan geen alcohol meer. Slaap- en kalmeringsmiddelen verergeren apneu, dus laat deze links liggen. Bij ernstige slaapapneu kan een neusmasker (CPAP) of antisnurkbeugel uitkomst bieden.

Electro smog / Straling op de slaapkamer

Straling kan veel onrust veroorzaken.
Door alle nieuwe technieken zien we de straling om ons heen (en dus ook in huis en in de slaapkamer) alleen maar toenemen.
Verban laptops, telefoons en de televisie uit je slaapkamer.

Maar als je prima slaapt, maar toch niet uitgerust wakker wordt en gewoon de hele dag moe bent en 's avonds uitgeput op de bank in slaap valt, dan zal er verder gekeken worden.

Een logisch vervolg is dan om je bloed en urine te laten onderzoeken.

Bloedarmoede

Bloedarmoede is een belangrijke oorzaak van vermoeidheid bij vrouwen.
Door je menstruatie kun je namelijk met ijzertekort kampen. Je hebt rode bloedcellen nodig om zuurstof te transporteren naar weefsels en organen. Daarom kan het helpen ijzersupplementen te nemen en voeding rijk aan ijzer als mager vlees, lever, schaaldieren en bonen te eten.

Blaasontsteking

Een blaasontsteking heeft niet altijd duidelijke symptomen, vermoeidheid kan soms het enige teken zijn.
Een urinetest kan dan uitsluitsel geven. Deze ontsteking kun je makkelijk verdrijven met antibiotica, na een week zou de vermoeidheid moeten verdwijnen.

Diabetes

Mensen met diabetes hebben een abnormale hoge bloedsuikerspiegel, suiker blijft namelijk in hun bloed zitten in plaats van in de lichaamscellen opgenomen en omgezet in energie te worden. Het resultaat is dat je genoeg eet, maar je lichaam toch geen energie heeft.
Als je kampt met aanhoudende, onverklaarbare vermoeidheid, kun je je dokter best om een bloedsuikertest vragen.
Behandelingen voor diabetes kunnen levensstijlveranderingen als voeding en sporten, maar ook medicatie inhouden.

Hartziekten

Wanneer je moe wordt tijdens dagdagelijkse activiteiten als poetsen of tuinieren, kan dit een teken zijn dat je hart het niet aankan.
Als je ontdekt dat het steeds moeilijker wordt om bepaalde taken te verrichten die vroeger makkelijk waren, praat dan met je dokter over mogelijke hartziekten.

Trage schildklier

Je schildklier regelt je stofwisseling door hormonen aan te maken.
Werkt hij te traag en produceert hij dus te weinig hormonen, dan heet dat hypothyreoïdie. Een trage schildklier zorgt ervoor dat je snel moe bent en je sloom voelt. Ook kun je het koud hebben en aankomen. Bloedonderzoek kan uitwijzen of je een trage schildklier hebt. Medicijnen of supplementen kunnen het tekort aan schildklierhormonen aanvullen.

Maar misschien ontstaat de vermoeidheid door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen?
(Ook deze tekorten zijn vaak via bloedtesten aan te tonen.)

Uitdroging / Dehydratatie

Vermoeidheid kan ook een teken zijn dat je bent uitgedroogd.
Je lichaam heeft voldoende vocht nodig om goed te werken en jezelf af te koelen. Wacht niet tot je dorst krijgt, maar drink de hele dag door. In het algemeen is 1,5 - 2 liter per dag drinken voldoende.

Verkeerde voedingsstoffen / te weinig voedingsstoffen (brandstof)

Je lichaam heeft voldoende brandstof nodig om goed te kunnen functioneren.
Eet je te weinig of te eenzijdig (bepaalde diëten) of krijg je om een andere reden onvoldoende voedingsstoffen binnen (bijvoorbeeld niet goed functioneren van de maag of darmen), dan word je er niet fitter op.
Een gezond voedingspatroon is dus belangrijk. Sla je ontbijt niet over, eet gevarieerd en neem gezonde tussendoortjes om je energie op peil te houden.
Zie ook mijn nieuwsbrief nummers 5 en 8.

Voedselallergieën

Sommige artsen geloven dat voedselallergieën je slaperig kunnen maken.
Als de vermoeidheid erger wordt na het eten, dan kun je allergisch zijn aan bepaalde voedingstoffen. Hou een eetdagboek bij om te ontdekken waar je allergisch aan bent, of vraag aan je dokter of therapeut om een test.

Te veel cafeïne

Cafeïne kan, in een gematigde dosis, alertheid en de concentratie verbeteren.
Maar bij overdaad kan juist vermoeid optreden. Daarom kun je beter minderen met koffie, thee, chocolade en frisdrank (cola). Door plots te stoppen is het wel mogelijke dat afkickverschijnselen en vermoeidheid optreden.

Naast slapen, ziektes en voedingstekorten, kunnen de volgende leef omstandigheden ook invloed hebben op je vermoeidheid.

Depressie / Stress

Velen zien een depressie als een emotionele stoornis, maar dit heeft ook heel wat lichamelijke symptomen.
Vermoeidheid, hoofdpijn en geen trek in eten hebben, komen dan ook vaak voor. Als je je moe en 'down' voelt gedurende enkele weken, breng je best een bezoekje aan de dokter of een therapeut.
Voor meer informatie over stress, zie mijn nieuwsbrief nummer 4.

Onregelmatig werk

Werk je op onregelmatige tijden of draai je nachtdiensten, dan verstoor je je biologische klok.
De kans is groot dat als je moet werken je je moe voelt, en als je overdag je slaap moet inhalen, dat dat niet lukt. Probeer je slaapkamer zo donker mogelijk te maken als je moet uitrusten. In een verduisterde, stille en koele ruimte val je makkelijker in slaap. Ook supplementen met melatonine kunnen helpen.


Tot nu toe zijn het allemaal oorzaken die op de een of andere manier te achterhalen zijn. En waar je op redelijk korte termijn iets aan kan doen.

Maar misschien duurt de vermoeidheid al langer dan een half jaar,
en belemmert dit jouw het dagelijks leven. Dan kan er misschien sprake zijn van een van de volgende ziektes.

Fibromyalgie

Fibromyalgie heeft meer kenmerken / symptomen, maar één daarvan is aanhoudende, onverklaarbare vermoeidheid.
Voor meer informatie over Fibromyalgie, zie mijn nieuwsbrief nummer 7.

Myalgische encefalomyelitis (ME) of Chronisch VermoeidheidsSyndroom (CVS)

Ook voor Myalgische encefalomyelitis (ME) en Chronisch Vermoeidheids Syndroom geldt dat ze meer kenmerken hebben,
maar dat aanhoudende, onverklaarbare vermoeidheid een heel belangrijk kenmerk is. Hoewel ME en CVS vaak op één hoop worden gegooid, zijn ze niet geheel hetzelfde.

Myalgische encefalomyelitis (ME)

Myalgische encefalomyelitis (ME) betekent met spierpijn (myalgie) gepaard gaande ontsteking van ruggenmerg (myelitis) en/of hersenen (encefalitis).
Patiënten ervaren een invaliderende, op inspanning volgende lichamelijke en mentale vermoeidheid, spierpijn, griepachtige malaise, abnormale uitputting die niet verdwijnt door slaap.
En andere symptomen waaronder verlies van concentratie en korte-termijn-geheugen, slaapstoornissen, dyslexie, balansverstoring, gevoeligheid voor licht en lawaai alsook alcoholintolerantie, stemmingswisselingen, zicht- en maagproblemen - de symptomen wisselen en fluctueren.

De diagnose myalgische encefalomyelitis dateert uit 1956.
De diagnose staat tegenwoordig gerangschikt onder postviraal vermoeidheidssyndroom in het hoofdstuk 'overige hersenaandoeningen'. Binnen de WHO-classificatie wordt ME vermeld als "ziekte van het zenuwstelsel".

Sinds december 2011 heeft CVS een andere diagnosecode dan ME.

Chronisch VermoeidheidsSyndroom (CVS)

Het chronischevermoeidheidssyndroom (CVS) is een syndroomdiagnose die eind jaren 1980 werd geïntroduceerd door de Centers for Disease Control and Prevention (CDC).
Volgens de CDC is het hoofdkenmerk van het chronisch vermoeidheidssyndroom , inspanningsintolerantie: een relatief geringe inspanning leidt al tot uitputting, waarbij bovendien het herstel langer dan 24 uur duurt. Het gaat om: onverklaarde vermoeidheid en malaise, waarbij (onder meer) ME is uitgesloten.

De symptomen van CVS zijn in de wetenschappelijke literatuur diverse malen uitgewerkt tot criteria. De definities verschillen onderling sterk van elkaar. De bekendste criteria, en het meest gebruikt, zijn de CDC-criteria van 1994. Deze luiden samengevat als volgt:
Hoofdcriterium: klinisch geëvalueerde chronische vermoeidheid die:

  • onverklaarbaar is;
  • continu aanwezig is, of herhaaldelijk terugkeert;
  • nieuw is, of een duidelijk begin heeft (niet het hele leven al aanwezig);
  • niet het resultaat is van voortdurende belasting;
  • niet duidelijk minder wordt door rust;
  • een aanzienlijke afname van het vroegere activiteitenniveau op het gebied van werk, studie, sociale of persoonlijke activiteiten tot gevolg heeft.

Nevencriteria:
het tegelijkertijd voorkomen van ten minste vier van de acht extra (andere) symptomen. (hier op deze pagina niet verder beschreven)

Uitsluitingscriteria:
de diagnose CVS mag niet worden gesteld als de vermoeidheid kan zijn veroorzaakt door, "alles" wat hierboven op deze pagina is beschreven.

CVS is een syndroomdiagnose en geeft dus geen oorzaak aan!
Er is geen geneeswijze bekend; behandelingen gericht op diverse symptomen helpen sommige patiënten. De behandeling bestaat daarom vooral uit symptoombestrijding.

Omdat CVS een complex ziektebeeld is, bestaat het risico dat alle klachten van de patiënt hieraan worden toegeschreven, waardoor andere bijkomende ziektes worden gemist.

Mogelijke oplossingen om vermoeidheid te voorkomen

Zorg voor een goede slaapomgeving en zorg voor regelmatige en voldoende slaap.
Als je licht vermoeid bent zonder medische oorzaak, kan lichaamsbeweging dit bestrijden.
Onderzoek suggereert dat gezonde maar vermoeide volwassenen een belangrijke enerigeboost krijgen door een milde workout. Drie keer per week twintig minuten rustig fietsen kan al helpen. Eet gevarieerd en drink voldoende.
Vermijdt onnodige stress (o.a. door time-management / planning)
Neem regelmatig een rustpauze (Powernap, hazenslaap)
Zorg dat je regelmatig "energetisch" opgeladen wordt.
Waar haal jij je kracht uit?

Hanswijk Vitaliteitcoach en Alternatief therapeut

Voel je je regelmatig vermoeid? Maar kom je zelf niet achter de oorzaak, dan kan ik je helpen.
Met verschillende technieken kan ik onderzoek doen naar de mogelijke oorzaken. Maar daarnaast kan ik ook helpen om voortaan vermoeidheid te voorkomen!!
Inzicht, levenstijl aanpassingen, begeleiding tijdens veranderingen, en door tijdelijk extra energie te geven, wordt het mogelijk om de vermoeidheid vaarwel te zeggen.

Men stelt dat Chronische Vermoeidheid nog niet te genezen is, maar met eerder genoemde oplossingen, zal er zeker een verbetering optreden!

Voor bovenstaande informatie heb ik gebruik gemaakt van informatie uit:

  • De vitaliteitcoach opleiding
  • De medische basis kennis opleiding
  • En het Internet

Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend en gratis gesprek.
Heeft u nog vragen over de therapieën op zich, de combinatie in toegepaste behandelingen, of vragen die meer op u zelf betrekking hebben,en waar ik bij zou kunnen helpen?
Bel 06 - 2757.8456 of stuur een e-mail naar info@hanswijkvitaliteitcoach.nl

Terug naar Hoofdpagina (Home)
Terug naar Zijn dit uw klachten of vragen?

praktijk lid van VIV beroepsvereniging
Ik ben lid van de VIV beroepsvereniging    

WKKGZ
Ik voldoe aan de eisen van:

Wet,
Kwaliteit,
Klacht,
en
Geschillen,
Zorg


PRIVACY
Ik doe mijn best om uw privacy te waarborgen.

Klik hier voor informatie over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). En hoe ik hier mee omgaat.

Klik hier voor alle reglementen en voorwaarden.